×

Werkdruk in de zorg - laat je stem horen!

18 nov 2019

Werkdruk – laat je stem horen!

Vrouwelijke professionals uit de zorgsector.

Na aanleiding van een artikel op de website van V&VN (verpleegkundigen & verzorgenden Nederland) “CBS bevestigt: hoogste werkdruk in de zorg” een blog over de mens áchter de professional uit de zorgsector bij werkdruk.

https://www.venvn.nl/Berichten/ID/1679939/CBS-bevestigt-hoogste-werkdruk-in-de-zorg

Waarom ervaart een ieder dit op zijn eigen manier?

Iedereen ervaart hoge werkdruk op haar eigen manier, de één kan er makkelijker mee omgaan dan de ander. Veranderingen in een systeem, waarvan je al jaren gewend bent in mee te draaien kan dan ook heel wat teweeg brengen voor jou als persoon. Het kan ook de teamsfeer veranderen. Waar de één de rust kan houden, kan een ander stress gevoel ervaren. Waar de één in actie komt, kan een ander terughoudend overkomen. De groepsenergie/dynamiek kan hierdoor veranderen. Wat maakt dat de reacties op verandering bij iedereen zo verschilt? Meerdere factoren spelen hierbij een rol o.a. je waarden & normen, je overtuigingen.

Hoe uit zich dit?

Een voorbeeld, je herkent het vast wel; door ziekte van collega’s wordt er vaker een beroep op je gedaan om extra diensten te draaien. Als dit een langere periode aanhoudt lukt het je eigenlijk niet meer om continu extra diensten te draaien bijvoorbeeld omdat je vermoeid raakt of privé dingen blijven liggen. Je voelt je in spagaat zitten. Toch blijven ze een beroep op je doen en zeg je “JA”, terwijl je liever “nee” had gezegd. Je merkt dat het werken een MOETEN wordt en bent sneller geïrriteerd. Helemaal als je ervaart dat je andere collega het regelmatig af laat weten door wel “nee” te zeggen tegen het draaien van extra diensten. Je bent boos op je collega omdat ze je volgens jou in de steek laat en jij nog meer extra moet draaien. Je wilt dat alles door blijft draaien, zowel op je werk als privé en probeert alle ballen hoog te houden, maar merkt ook dat dat je lijf hierop reageert en (kleine) klachten vertoond of tegen ziekzijn aanhangt. Wat ga je doen…..? Help je je collega’s uit de brand of….luister je naar je lijf dat seintjes afgeeft?

Hoe serieus neem jij jezelf?

In dit voorbeeld komen verschillende perspectieven naar voren: dat wat je ziet/ervaart en dat wat je niet weet (waarden/normen/overtuigingen). Irritatie kan ontstaan doordat er niet gecommuniceerd wordt en er aannames ontstaan die niet de werkelijkheid hoeven te zijn. Door te communiceren kom je erachter wat de reden is van verschillende acties en dat kan al wat irritatie wegnemen. Door eerlijk te blijven naar jezelf (geen “ja” zeggen, terwijl je eigenlijk niet wil) neem je jezelf ook serieus en kun je time-out pakken. Het kiezen voor jezelf kan soms gepaard gaan met schuldgevoel want waarden als verantwoordelijkheid, zorgzaamheid, professionaliteit, collegialiteit, samenwerking, inzet, cliëntgerichtheid en betrokkenheid kunnen daarbij in het geding komen. Communiceren in teamverband over het (tijdelijk) tekort aan personeel en hoe hiermee om te gaan geeft ook meer openheid aan de situatie, weten hoe iedereen erin staat en onderzoeken welke mogelijkheden hierin zijn. Kortom laat je stem horen! Maak keuzes, communiceer en hou je eigen grenzen in de gaten.

Ben jij professional in de zorg en wil je over hier meer over weten, meld je dan ook aan bij de besloten groep voor zorgprofessionals van Business Café. Stuur een Messenger bericht naar Business Café via Facebook, dan zet ik je erbij.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Laat een reactie achter bij dit item.

Contact

Business Café
Groenlo

06 28905953
info@business-cafe.nl

BTW nr.: NL101394846B01
KvK: 60790490
KvK voor Centraal Gelderland

Maandag 09:00–17:00
Dinsdag 09:00–17:00
Woensdag 09:00–17:00
Donderdag 09:00–17:00
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Vergeet uw naam niet.
Vergeet uw telefoonnummer niet.
Vergeet uw e-mailadres niet.
Privacycentrum | Copyright by Business Café